Baner
Jak to działa
Wiemy, że jest to długi tekst i pewnie większości z Państwa, nie będzie się chciało tego czytać, ale naprawdę warto! Jest tutaj wiele cennych informacji, jak np. wyjmowanie kół(przyda się, kiedy chcą Państwo wyjechać gdzieśś z rowerem, a ten nie mieści się w bagażniku), tłumaczenie dużej ilości biegów i optymalne dobranie ich do jazdy, rodzaje opon i wiele, wiele innych! Tak więc powodzenia w lekturze i życzymy cierpliwości : )

Abyś mógł w pełni korzystać z radości bezpiecznej jazdy na rowerze, musisz rozumieć, jak działa twój rower. Nawet jeśli masz doświadczenie, nie zakładaj, że podzespoły działają identycznie, jak w poprzednim rowerze.

Zaciski piast kół
UWAGA: Jazda z nie wyregulowanym zaciskiem może prowadzić do wypadnięcia koła, powodując uszkodzenie roweru, oraz do niebezpiecznych kontuzji. W związku z tym jest bardzo ważne, abyś:
a) Poprosił swego dealera o wyjaśnienie, jak bezpiecznie wkładać i wyjmować koła.
b) Rozumiał i stosował właściwą metodę mocowania twego kola przy pomocy zacisku.
c) Przed każdą jazdą rowerem sprawdzał, czy koło jest dobrze zamocowane.
Jest bardzo ważne, abyś rozumiał,jak działają zaciski i jak ich używać. Zacisk osi koła wygląda jak długa śruba z dźwignią na jednym końcu i nakrętką na drugim, a do mocowania koła wykorzystuje działanie krzywki (patrz rys. 12). UWAGA: Trzymanie nakrętki jedna ręką i obracanie dźwignią jak śrubą motylkową drugą ręką aż do dokręcenia nie zamocuje bezpiecznie koła w hakach. Do bezpiecznego zamocowania koła potrzebna jest pełna siła działania krzywki.
Regulacja mechanizmu zacisku
Piasta koła jest zamocowana w hakach dzięki sile działania krzywki, dociskającej się do jednego z haków i ciągnącej przy pomocy szpilki nakrętkę regulacyjną przy drugim haku, Nakrętka regulacyjna kontroluje siłę docisku. Obracanie nakrętki regulacyjnej zgodnie z ruchem wskazówek zegara (w czasie, gdy trzyma się dźwignię zacisku, aby się nie obracała) zwiększa siłę zaciskania, obracanie jej w przeciwną stronę zmniejsza siłę zaciskania. Nawet mniej niż pół obrotu nakrętki regulacyjnej może decydować o różnicy pomiędzy zacięnięciem bezpiecznym a niewystarczająco silnym.
UWAGA: Gdy producent lub dealer zamontuje zacisk piasty, nigdy nie należy go wymontowywać, zanim piasta nie będzie wymagała konserwacji. Jeśli piasta będzie wymagała serwisu, skonsultuj się ze swym dealerem.
Dodatkowe zabezpieczenia kół przed wypadaniem
Wszystkie rowery Gianta mają widelce wyposażone w dodatkowe zabezpieczenia, chroniące przed wypadnięciem w razie, jeżli zacisk nie jest dobrze wyregulowany. Istnienie zabezpieczeń nie zastępuje poprawnego wyregulowania zacisku. Dodatkowe zabezpieczenia są wymodelowane, odlane lub wyfrezowane w zewnętrznych powierzchniach haków widelca.
UWAGA: Usuniecie lub odkształcenie dodatkowego zabezpieczenia jest bardzo niebezpieczne i może prowadzić do niebezpiecznych kontuzji. Może również spowodować unieważnienie gwarancji.
ośka ośka2Wyjmowanie i zakładanie kół z zaciskiem
a. Wyjmowanie przedniego koła z zaciskiem
(1) Rozłącz szczęki hamulca
(2) Przekręć dźwignię zacisku z pozycji "zamknięte"' (CLOSED) do pozycji "otwarte" (OPEN)
(3) Odkręć nakrętkę regulacyjną o około sześć obrotów.
(4) Unieś przednie koło kilkanaście centymetrów nad ziemię i wybij je z widelca uderzając z wierzchu dłonią.
b. Zakładanie przedniego koła z zaciskiem
(1) Odchyl dĽwignię zacisku od koła, tak, aby znalazła się w pozycji "otwarte" (OPEN)
(2) Skieruj widelec do przodu i włóż koło pomiędzy ramiona widelca tak, aby oś weszła do końca nacięć w hakach widelca. Zacisk powinien znajdować się z lewej strony roweru.
(3) Trzymając dźwignię zacisku w pozycji "otwarte" (OPEN) prawą ręką, dokręć nakrętkę regulacyjną lewą ręką, aż zacznie stawiać wyczuwalny opór (rys. 12).
(4) Wciskając oś koła do końca nacięć w hakach widelca i jednocześnie centrując obręcz w widelcu, obróć dźwignię zacisku ku górze i dociśnij do pozycji "zamknięte" (CLOSED) (rys. 12 i 13). Dźwignia powinna przebiegać równolegle do ramienia widelca i nachylona w kierunku koła. UWAGA: Jeśli będziesz w stanie zamknąć zacisk bez dociągania go palcami do widelca w celu zwiększenia siły, a dźwignia nie odciśnie się widocznie na twej dłoni, siła jest niewystarczająca. Otwórz dźwignię, dokręć nakrętkę regulacyjną o ćwierć obrotu i spróbuj ponownie.
(5) Jeśli dźwignia nie będzie się dawała docisnąć do pozycji równoległej do ramienia widelca, odchyl ją do pozycji "otwarte" (OPEN). Następnie odkręć nakrętkę regulacyjną o ćwierć obrotu i spróbuj docisnąć dźwignię ponownie.
(6) Złącz szczęki hamulca, następnie zakręć kołem, aby upewnić się, że jest ono ustawione symetrycznie i nie dotyka klocków hamulca.
c. Wyjmowanie tylnego koła z zaciskiem
(1) Rozłącz szczęki hamulca
(2) Przerzuć tylną przerzutkę na najwyższy bieg (na najmniejszą, zewnętrzną koronkę wielotrybu) i odciągnij korpus przerzutki prawą ręką, do tyłu.
(3) Przekręć dźwignię zacisku do pozycji "otwarte" (OPEN) (rys. 12 i 14).
(4) Unieś tylne koło kilkanaście centymetrów nad ziemię i, z przerzutką nadal odciągniętą do tyłu, naciśnij je w dół i do przodu, aż wysunie się z haków ramy. UWAGA: Jeśli twój rower jest wyposażony w piastę wielobiegową (taka sytuacja jest wtedy, jeśli wiesz, że twój rower ma kilka biegów, lecz nie widzisz żadnej przerzutki zewnętrznej), wymontowanie tylnego koła wymaga specjalnych umiejętności i narzędzi. Poproś o to swego dealera.
d. Zakładanie tylnego koła z zaciskiem
(1) Przerzuć tylną przerzutkę na najwyższy bieg i odciągnij korpus przerzutki prawą ręką do tyłu.
(2) Odchyl dźwignię zacisku tak, aby znalazła się w pozycji "otwarte" (OPEN) (patrz rys. 12). Dźwignia zacisku powinna znajdować się po stronie koła przeciwległej do przerzutki i koronek wielotrybu.
(3) Nałóż łańcuch na najmniejszą koronkę wielotrybu. Następnie wsuń koło w tylny trójkąt ramy i włóż oś w haki ramy (rys. 15).
tylna oś
(4) Dokręć nakrętkę regulacyjną do haków widelca, aż zacznie stawiać wyczuwalny opór i obróć dźwignię zacisku ku przodowi roweru, aby była skierowana równolegle do dolnej lub górnej rury tylnego trójkąta ramy i nachylona w stronę koła (rys. 15). UWAGA; Jeśli będziesz w stanie zamknąć zacisk bez dociągania go palcami do rury w celu zwiększenia siły a dźwignia nie odciśnie się widocznie na twej dłoni, siła jest niewystarczająca. Otwórz dźwignię, dokręć nakrętkę regulacyjną o ćwierć obrotu i spróbuj ponownie.
(5) Jeśli dźwignia nie będzie się dawała docisnąć do pozycji równoległej do rury tylnego trójkąta, odchyl ją do pozycji "otwarte" (OPEN). Następnie odkręć nakrętkę regulacyjną o ćwierć obrotu i spróbuj docisnąć dźwignię ponownie.
(6) Złącz szczęki hamulca, następnie zakręć kołem, aby upewnić się, że jest ono ustawione symetrycznie i nie dotyka klocków hamulca.

Wyjmowanie i zakładanie kół mocowanych nakrętkami

a. Wyjmowanie przedniego kota mocowanego nakrętkami
UWAGA: Jeśli twój rower jest wyposażony w hamulec rolkowy, wyjmowanie przedniego koła wymaga szczególnych umiejętności i narzędzi. Poproś swego dealera, aby to zrobił. Poniższy opis odnosi się do hamulców cantilever i typuV-
(1) Rozłącz szczęki hamulca
(2) Kluczem 15 mm lub kluczem nastawnym 6" odkręć dwie nakrętki na osi koła o około 6 obrotów,
(3) Unieś przednie koło kilkanaście centymetrów nad ziemię i wybij je z widelca uderzając z wierzchu dłonią
b. Zakładanie przedniego koła mocowanego nakrętkami
(1) Skieruj widelec do przodu i włóż koło pomiędzy ramiona widelca tak, aby oś weszła do końca nacięć w hakach widelca. Podkładki pod nakrętki powinny znajdować się na zewnątrz, pomiędzy hakiem widelca a nakrętką.
(2) Wciskając oś koła do końca nacięć w hakach widelca i jednocześnie centrując obręcz w widelcu, kluczem nastawnym 6" lub kluczem 15 mm dokręć nakrętki na osi tak mocno, jak możesz.
(3) Złącz szczęki hamulca, następnie zakręć kołem, aby upewnić się, że jest ono ustawione symetrycznie i nie dotyka klocków hamulca
c. Wyjmowanie tylnego koła mocowanego nakrętkami
(1) Rozłącz szczęki hamulca (patrz rozdział)
(2) Przerzuć tylną przerzutkę na najwyższy bieg (na najmniejszą, zewnętrzną koronkę wielotrybu) i odciągnij korpus przerzutki prawą ręką do tyłu.
(3) Kluczem 15 mm lub kluczem nastawnym 6" odkręć dwie nakrętki na osi koła.
(4) Unieś tylne koło kilkanaście centymetrów nad ziemię, z przerzutką nadal odciągniętą do tyłu, naciśnij je w dół i do przodu, aż wysunie się z haków ramy.
UWAGA: Jeśli twój rower jest wyposażony w piastę wielobiegową (taka sytuacja jest wtedy, jeśli wiesz, że twój rower ma kilka biegów, lecz nie widzisz żadnej przerzutki zewnętrznej), wymontowanie tylnego koła wymaga specjalnych umiejętności i narzędzi. Poproś o to swego dealera.
d. Zakładanie tylnego kota mocowanego nakrętkami
(1) Przerzuć tylną przerzutkę na najwyższy bieg i odciągnij korpus przerzutki prawą ręka, do tyłu.
(2) Nałóż łańcuch na najmniejszą koronkę wielotrybu. Następnie wsuń koło w tylny trójkąt ramy i włóż oś w haki ramy. Podkładki pod nakrętki powinny znajdować się na zewnątrz, pomiędzy hakiem ramy a nakrętką.
(3) Kluczem nastawnym 6" lub kluczem 15 mm dokręć nakrętki na osi tak mocno, jak możesz.
(4) Złącz szczęki hamulca, następnie zakręć kołem aby upewnić się. że jest ono ustawione symetrycznie i nie dotyka klocków hamulca
Zacisk wspornika siodła
Wiele rowerów jest wyposażanych w zaciski wspornika siodła. Zacisk wspornika siodła działa identycznie jak zacisk osi koła. Zacisk wspornika siodła wygląda jak śruba i, dźwignią na jednym końcu i nakrętką na drugim, a do mocowania wspornika wykorzystuje działanie krzywki (patrz rys. 8B).
UWAGA: Jazda z nie dość mocno zaciśniętym wspornikiem siodła może prowadzić do obracania się lub poruszania siodła, powodując utratę kontroli i upadek. W związku z tym:
a. Poproś swego dealera o wyjaśnienie, jaką siłę stosować, aby odpowiednio zacisn±ć wspornik.
b. Powinieneś rozumieć i stosować właściwą metodę mocowania wspornika siodła przy pomocy zacisku.
c. Przed każda jazdą rowerem sprawdź, czy wspornik siodła jest dobrze zamocowany.
Regulacja mechanizmu zacisku
Działanie krzywki zaciska obejmę na wsporniku siodła, aby je unieruchomić we właściwym miejscu. Nakrętka regulacyjna kontroluje silę docisku. Obracanie nakrętki regulacyjnej zgodnie z ruchem wskazówek zegara (w czasie, gdy trzyma się dźwignię zacisku, aby się nie obracała) zwiększa siłę zaciskania, obracanie jej w przeciwną stronę zmniejsza siłę zaciskania. Już mniej niż pół obrotu nakrętki regulacyjnej może decydować o różnicy pomiędzy zaciąnięciem bezpiecznym a niewystarczająco silnym.
UWAGA! trzymanie nakrętki jedną ręką i obracanie dźwignią jak śrubą motylkową drugą ręką aż do dokręcenia nie zamocuje bezpiecznie wspornika siodła. Do bezpiecznego zamocowania wspornika potrzebna jest pełna siła działania krzywki.
Hamulce
Giant dołącza instrukcje odpowiadające typowi hamulców zamontowanych w danym rowerze. Należy z nich korzystać, a w razie wątpliwości poprosić o wyjaśnienie dealera.
Jak działają hamulce
W rowerach w większości krajów Europy prawa dźwignia hamulca steruje hamulcem tylnym, a lewa - przednim. W Wielkiej Brytanii lewa dźwignia hamulca steruje hamulcem tylnym, a prawa - przednim. Klocki hamulcowe i obręcze powinny być czyste i nie mogą hyc pokryte smarami i środkami polerującymi. Jeśli masz problemy z dosięgnięciem do dźwigni hamulców, skonsultuj się ze swym dealerem.
hamulceWiększość hamulców jest wyposażona w rodzaj zacisku lub zaczepu, umożliwiającego zwolnienie szczęk, aby klocki hamulcowe przepuściły oponę przy wyjmowaniu lub montażu koła. Gdy zacisk lub zaczep hamulca jest otwarty, hamulec nie będzie działał. Sprawdź, czy wiesz, jak działa zacisk lub zaczep hamulca w twoim rowerze (patrz rys. 16B),a przed jazdą sprawdź, czy zacisk lub zaczep hamulca jest zamknięty. Zastosowanie obu hamulców na raz zapewnia najskuteczniejsze hamowanie. Najwyższa siła hamowania (dla każdego z kół) występuje w chwilę przed tym, zanim koło zablokuje się i wpadnie w poślizg. Dźwignie hamulców naciskaj lekko, stopniowo zwiększając siłę hamowania. Jeśli czujesz, że koło zablokowało się. zmniejsz nieco nacisk, aby kręciło się nadal, lecz na granicy zablokowania. Gdy zaciskasz hamulce, przenosi to masę na przednie koło, przez co możesz zostać wyrzucony nad kierownicę. Hamując przesuń masę ciała do tyłu, aby dociążyć tylne koło. To jest szczególnie ważne na stromych zjazdach.
Przećwicz hamowanie z dala od ruchu drogowego i innych zagrożeń. Na luźnym podłożu i w czasie deszczu należy jechać wolniej. Wilgoć pogarsza przyczepność, hamowanie i widoczność. Siła twoich hamulców zmniejsza się a opony nie trzymają się dobrze podłoża. Zaczynaj hamować wcześniej i łagodniej niż na sucho.

reg
Regulacja hamulców
Jeśli któraś z dźwigni hamulców w twoim rowerze nie przejdzie kontroli bezpieczeństwa powinieneś wyregulować hamulce obracając regulacyjną śrubą baryłkową pancerzyka hamulcowego w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara. Po zakończeniu regulacji dokręć mocno przeciwnakrętkę zgodnie z ruchem wskazówek. Jeśli hamulce nadal nie przechodzą kontroli bezpieczeństwa, niech sprawdzi je twój dealer.
p1
p2
Zmiana biegów
Giant dołącza instrukcje producenta przerzutek dotyczące ich regulacji. Tu wyjaśniamy, jak posługiwać się przerzutkami zewnętrznymi. Jeśli twój rower ma wielobiegową piastę poproś o wyjaśnienie swego dealera. Zewnętrzny system zmiany biegów składa się z:
- Tylnego zespołu kół łańcuchowych, zwanego wielotrybem, wolnobiegiem lub kasetą i z łańcucha
- Przerzutki tylnej
- Zazwyczaj przerzutki przedniej
- Jednej lub dwóch manetek sterujących linkami
- Jednego, dwóch lub trzech kół łańcuchowych z przodu (zwanych też tarczami)
Po co tyle biegów?
Liczbę kombinacji biegów (przełożeń) określa się mnożąc liczbę koronek wielotrybu (z tyłu) przez liczbę kół łańcuchowych mechanizmu korbowego (z przodu), np. 7x3= 21,8x3= 24 Wybieraj bieg, na którym będziesz łatwo pedałować; nigdy nie naciskaj zbyt mocno na pedały, jeśli masz do dyspozycji lżejszy. Szybsze pedałowanie jest wygodniejsze, choć większość rowerzystów musi się tego nauczyć. Od mocnego naciskania nie przybędzie ci siły. Optymalna prędkość obrotowa (tzw. kadencja) wynosi od 60 do 90 obrotów korb na minutę.
Zmiana biegów
Istnieje wiele typów manetek, a ich działanie przedstawiają rysunki od 18A do 18H. Znajdź na ilustracji te, które masz w swym rowerze. Zmiana przełożenia na niższe oznacza przerzucenie na bieg "wolniejszy" taki, na którym jest łatwiej pedałować. Zmiana przełożenia na wyzwę to przerzucenie na bieg "szybszy", na którym jest trudniej pedałować. Na najwyższym biegu pedałować jest najtrudniej, a na najniższym - najłatwiej. Aby łatwiej pedałować należy przerzucić łańcuch na najmniejsze koło łańcuchowe z przodu, lub na największą koronkę z tyłu. Zmieniając bieg przerzutką wewnętrzną zawsze kręć pedałami do przodu. Nigdy nie zmieniaj biegu pedałując do tylu.
a. Zmiana biegów przerzutką przednia i tylną
Prawa manetka steruje przerzutką tylną, która przerzuca łańcuch z jednej koronki wielotrybu na drugi. Przerzutka przednia, sterowana lewą manetką, przerzuca łańcuch z większych kół łańcuchowych na mniejsze i z powrotem.
zebatki
b. Na których biegach powinienem jeździć?
Kombinacja największej koronki wielotrybu i najmniejszego koła łańcuchowego (rys. 19) służy do pokonywania najbardziej stromych wzniesień. Najmniejsza koronka z trybu z największym kołem łańcuchowym z przodu (rys. 19) umożliwiają szybką jazdę z góry. Nie jest konieczne zmienianie biegów po kolei. Najpierw dobierz bieg na tyle lekki, że bez trudu możesz ruszyć z miejsca. Poeksperymentuj ze zmianą na biegi wyższe i niższe, aby wyczuć różnicę pomiędzy kombinacjami przełożeń. Trenuj zmianę biegów gdy nie ma zagrożeń. Nabierzesz szybko doświadczenia, który bieg jest najodpowiedniejszy dla danych warunków, a praktyka pomoże ci płynnie zmieniać biegi we właściwym momencie. Nie stosuj następujących kombinacji (patrz rys.20A,B,C,D). Największe kolo łańcuchowe z największą koronką. Najmniejsze kolo łańcuchowe z najmniejszą koronką. To spowoduje przedwczesne zużycie twoich kół Łańcuchowych i łańcucha. Wkładanie i wyczepianie buta z nosków lub pedałów zatrzaskowych wymaga wprawy. Przećwicz to tam. gdzie nie ma ruchu. Nie jeźdź w ruchu drogowym zanim nie będziesz pewien, że jesteś w stanic szybko odłączyć buty od pedałów.
zębatki2
Opony i dętki
Opony
Rozmiar, ciśnienie powietrza i (w przypadku niektórych wyczynowych opon) specyficzne zalecenia, są naniesione z boku opony (patrz rys. 21). Dla ciebie najważniejszą informacją jest ciśnienie powietrza.
opony
Nigdy nie pompuj opony powyżej ciśnienia zaznaczonego na boku. Najlepszym sposobem napompowania opony do odpowiedniego ciśnienia jest napompowanie pompką rowerową. Twój dealer pomoże ci wybrać właściwą pompkę. Pompowanie opony do maksimum zalecanego ciśnienia zapewnia najmniejszy opór toczenia, lecz powoduje także najtwardszą jazdę. Niższe ciśnienie zapewnia lepszą przyczepność. Ciśnienie zbyt niskie jak do twojej wagi i terenu może spowodować przebicie przez przygniecenie opony pomiędzy obręczą a nawierzchnią. Dealer powinien napompować opony twego roweru do właściwego ciśnienia. Zalecamy stosowanie ciśnieniomierza.
Noski, paski i pedały zatrzaskowe
Noski z paskami są tradycyjnymi elementami, przy pomocy których doświadczeni cykliści przytwierdzają swe stopy we właściwej pozycji do pedałów. Twój dealer powinien ci wyjaśnić, jak działają noski i paski. W celu poprawienia efektywności pedałowania kolarze wyścigowi jak i wielu innych rowerzystów stosują obecnie pedały zatrzaskowe. Płytka przy podeszwie buta zatrzaskuje się w sprężynującm uchwycie przy pedale. Pedały zatrzaskowe wymagają specjalnych butów.
Zawory ogumienia
Giant stosuje dwa rodzaje zaworów: Schraeder i Presta. Wymagają one odpowiednich końcówek pompki. Zawór Schraedera jest zaworem typu samochodowego. Do pompowania trzeba odkręcić z niego kapturek ochronny, nałożyć na niego pompkę i pompować. Aby wypuścić powietrze należy wcisnąć kołeczek w środku zaworu. Zawór Presta jest węższy. Do pompowania trzeba odkręcić z niego kapturek ochronny i odkręcić nakrętkę zabezpieczającą o kilka obrotów. Następnie należy nałożyć na niego pompkę i pompować. Po napompowaniu nakrętkę zabezpieczającą należy dokręcić. Aby wypuścić powietrze trzeba odkręcić o kilka obrotów nakrętkę zabezpieczającą i nacisnąć ją.
Amortyzacja roweru
Niektóre rowery są wyposażane w podatne zawieszenia, których rolą jest pochłanianie wstrząsów. Poproś dealera o stosowne instrukcje.
UWAGA! Pominięcie sprawdzenia i właściwego wyregulowania systemu amortyzacji może spowodować jego uszkodzenie, co w konsekwencji może prowadzić do upadku i niebezpiecznych kontuzji. Nigdy nie reguluj zawieszenia we własnym zakresie, o ile nie jesteś dokładnie zaznajomiony z zaleceniami producenta zawieszenia, a po dokonaniu regulacji zawsze wykonaj jazdę próbną, aby sprawdzić zmiany charakterystyki jazdy.
UWAGA! Nie wszystkie rowery można udoskonalać, montując w nich amortyzatory. Przed zamontowaniem w rowerze amortyzatorów, upewnij się u swego dealera, czy konstrukcja twojego roweru nadaje się do wprowadzenia takich zmian.
UWAGA! Z przyczyn bezpieczeństwa zabrania się wymieniać oryginalny widelec instalowany w twoim rowerze na inny (szczególnie z podwójną półką). Jest to spowodowane tym, że może to wytworzyć obciążenia znacznie wyższe, niż przewidziane przy projektowaniu ramy. Ta może wpłynąć na twoje bezpieczeństwo, jak również spowodować pękniecie ramy, co w konsekwencji może doprowadzić do niebezpiecznych kontuzji
Pozdrawiamy!


STATYSTYKI  KONTAKT  PARTNERZY                                                                                                 © Webk.eu | strony internetowe